Ako si na dovolenke ustrážiť štíhlu líniu

Pondelok, jún 29, 2020 0 No tags Permalink 0

sunflowers-3640935_640Vaša vysnívaná letná dovolenka je konečne tu! Chcete si ju užiť naplno a v ničom sa neobmedzovať. Po toľkej námahe v práci a domácnosti si to rozhodne zaslúžite. Ale ako si dopriať a užívať bez výčitiek, a pritom sa nevrátiť z dovolenky o päť kíl ťažšia? Znie to ako náročná úloha, ale nie je to nemožné, dá sa to. Stačí len mať plán a dodržať zopár pravidiel.

 

Bez obávaného „jojo“

Už na Silvestra si zvykneme sľúbiť, že sa do leta dáme do formy, aby sme v plavkách na pláži vyzerali ako hollywoodska hviezda. Polrok ale väčšinou ubehne ako voda a my sa snažíme všetko dohnať na poslednú chvíľu. Extrémne hladovanie pred dovolenkou a následné prejedanie sa počas nej však môže mať pre našu postavu katastrofálne účinky vo forme známeho „jojo efektu“. Nie je to žiaden mýtus, počas dvoch dní prejedania sa je možné pribrať až päť kíl. Čo by asi nastalo po dvojtýždňovej dovolenke? Na drastickú hladovku pred ňou radšej zabudnite. Veľmi nízky kalorický príjem počas hladovania navyše spomaľuje metabolizmus a nepravidelná strava či dokonca vynechávanie jedál spôsobujú nadúvanie a nafukovanie, takže by vaše bruško pôsobilo väčšie, čo v plavkách rozhodne nechcete. Radšej svoje telo minimálne dva týždne pred dovolenkou zvykajte na pravidelný príjem stravy v menších porciách a dajte si záväzok, že tento režim dodržíte aj na dovolenke.

Zbalené

Pri balení nezabudnite na svoje obľúbené zdravé fit-tyčinky alebo špaldové chlebíky. V kufri veľa miesta nezaberú a budete mať železnú rezervu, ak by ste na ich obdobu vo svojej destinácii nenatrafili. Samozrejme, nechceme, aby ste na nič iné v zahraničí ani nepozreli, ale je dobré mať pre istotu vždy po ruke aj niečo zdravé. Tento kúsok domova vám zároveň bude pripomínať váš zdravý životný štýl, ktorému ste pred dovolenkou toľko obetovali.

Cestou necestou

Pripravte si stravovací plán aj na samotnú cestu, ktorou sa celá stravovacia katastrofa na dovolenke môže začať. Naše mentálne nastavenie na zdravé stravovanie sa totiž môže zrútiť hneď, ako vytiahneme päty z domu. Preto si všetko treba starostlivo premyslieť a vyzbrojiť sa na možné situácie v závislosti od toho, ako budete cestovať – autom, autobusom, vlakom, lietadlom… a ako dlho. Je totiž možné, že si nebudete vedieť vybrať nič z podávaného jedla na benzínkach, v reštauračných vozňoch či v lietadle. Pokúste sa to preto opäť skombinovať. Vyberte si, čo vás láka, ale podľa možností nie práve kalorickú bombu. A ak bude váš maškrtný jazýček stále vymýšľať, dajte si niečo zdravé, čo ste si zabalili – napríklad zeleninový alebo ovocný šalátik. Pamätajte, že hneď na ceste sa prejedať nemusíte – nechajte si miesto na dobré jedlo, ktoré si vychutnáte po príchode do svojho vysnívaného dovolenkového raja.

 All inclusive? Len pre silné povahy!

Predstava neobmedzeného množstva jedla a pitia je neodolateľná! Kto vymyslel all inclusive vedel, po čom ľudia skutočne túžia. Je to poriadna dávka pokušenia a vyžaduje mať veci pod kontrolou. Preto niektorí odporúčajú vybrať si radšej dovolenku s polpenziou. To je, samozrejme, na individuálne zváženie, ale prečo napríklad obmedzovať svoju polovičku, keď môže zjesť, čo len chce a aj tak nepriberie? Treba sa ale pripraviť, že dobroty všetkého druhu rozložené na stoloch a k tomu drinky a pochutiny všade, kam sa pozriete, budú naozaj obrovským lákadlom. A oči by len jedli a pili… Odolať sa zdá ako nesplniteľná misia. Ale v podstate si stačí uvedomiť, že nie ste na dovolenke len na jeden deň a nemusíte si na tanier naložiť zo všetkého odrazu. Nikam vám to neutečie a budete mať dosť času ochutnať zo všetkého, no postupne. Nastavte sa tak, že si jeden deň vyberiete jedno a na ďalší deň druhé pokušenie. Budete sa mať aspoň na čo tešiť a ponúkané jedlo vám nezovšednie. Inak by ste nielen pribrali, ale ani by vám jesť stále to isté dokola nechutilo. A nezabudnite na menšie a vyvážené porcie. Prejedanie sa a následný pobyt na slnku by bol pre váš organizmus záťažou.

Veľa zeleniny

Rozhodne konzumujte veľa zeleniny. Zvoľte si ju ako prílohu k mäsku alebo rybke namiesto zemiakov či ryže a ušetríte si príjem sacharidov na inú dobrotu po jedle. Zelenina vás pritom na dlhšie zasýti a poskytne potrebné živiny i vitamíny.

Pitný režim

Dostatok čistej vody, obzvlášť v teple, by mal byť pre vás samozrejmosťou. Bez nej ani na krok! Navyše nezabudnite, že mnohokrát je hlad „len prezlečený smäd.“ A tak, keď vás prepadne chuť maškrtiť, skúste sa otestovať a napite sa. Chuť na sladké je totiž často príznakom dehydratácie organizmu. Ak vás ale chuť na niečo pod zub neprejde, doprajte si chutný zdravý snack vo forme ovocia alebo orieškov – čokoláda by sa vám v horúčave aj tak topila… Pri ovocí voľte druhy s nižším obsahom cukru. Množstvo exotického ananásu alebo papáje preto držte v merku. Spomedzi exotiky si určite vyberte kokos, ktorý je okrem iného prospešný aj pre tráviaci systém. A áno, ste na dovolenke, takže si môžete dať aj Piña Coladu!

Čas zhrešiť

Čo by to bolo za dovolenku bez nejakých tých prehreškov? Bez zmrzliny či chutného drinku by sa celá tá paráda ani nepočítala! Jednorazové podľahnutie žiadne tragické následky nezanechá. Dôležité je však nepodliehať nástrahám, aspoň tým alkoholovým, každý deň, aby malo vaše telo čas sa prečistiť. A tiež je podstatné načasovanie. Napríklad takú zmrzlinu a iné sladkosti si doprajte radšej cez deň než na noc, aby ste ich ešte stihli spáliť.

Aktívna dovolenka

Niežeby celodenné vylihovanie na pláži bolo hriechom, ale k udržaniu vašej línie, ako aj celkovému zdraviu, určite prospeje, ak sa vrhnete aj na ponúkané aktivity – plážový volejbal, vodný aerobik alebo aj dlhé romantické prechádzky po pláži na slniečku… Inšpirujte sa krásnymi štíhlymi ženami prímorských krajín. Okrem toho, že majú aktívnejší životný štýl a jedia menšie porcie, majú práve zo slnka dostatok vitamínu D, ktorý má takisto pozitívny vplyv na chudnutie a spevňuje pleť. Ideálne je oddať sa slneniu približne po štvrtej hodine – keď bude váš tieň dlhší ako vaša výška.

Doprajte si a tešte sa

Nezabúdajte, ste na dovolenke! Ak dostanete chuť na miešaný drink alebo zmrzlinu, doprajte si ich. Pocit odriekania by vám celý pobyt len znepríjemnil. Zdravý životný štýl je filozofia, ktorú by ste mali nasledovať dobrovoľne, inak vám neprinesie radosť ani účinok. Ak ju prijmete za svoju, tak nebudete vidieť rozdiel medzi jej dodržiavaním doma alebo na dovolenke. Mení sa len prostredie, nie vy. Samozrejme, naše fit zmýšľanie by malo byť flexibilné a nemali by sme zachádzať do extrémov. Máme vedieť vyhodiť si z kopýtka aj sa vedieť vrátiť do normálu. Veď nikto z nás nie je robot. Treba si urobiť radosť, obzvlášť na počas dovolenky. Opäť tu platí len múdrosť odveká „všetkého s mierou“. Toto pravidlo je to najdôležitejšie a celkom vám postačí, aby ste si užili dovolenku bez obáv a domov sa nedokotúľali…

 

 

Krásnu letnú dovolenku plnú skvelých zážitkov vám želá celá redakcia Magickej ženy!

 

ZunaS