Zdravie a krása

Cviklové menu na zimné mesiace

16. októbra 2020

V dnešnej dobe si naozaj môžeme zaobstarať akúkoľvek zeleninu či ovocie v ktoromkoľvek ročnom období. Nemusíme pritom chodiť ani za dvanástimi mesiačikmi, stačí do obchodu. Keď si však kupujeme ovocie alebo zeleninu mimo sezóny ich rastu, riskujeme nielen ich dobrú chuť, ale predovšetkým stratu prospešných látok a vitamínov, v dôsledku ich zrenia v kontajneroch a počas transportu, ktoré ich zníži na minimum.

Neraz sú ich výživové hodnoty nižšie ako pri mrazených potravinách. Preto je najlepšie vyberať si zeleninu a ovocie podľa sezóny. Stereotypu sa pritom báť nemusíte. Každý mesiac si môžete hoci aj jeden trvácnejší druh zeleniny pripraviť na iný spôsob. Stačí ak ho skombinujete s iným sezónnym druhom. Na ukážku sme vybrali mega zdravú cviklu, teda červenú repu. Nechajte sa inšpirovať a vytvárajte si vlastné ľubovoľné sezónne kombinácie z obľúbených potravín!

Červená je zelená pre zdravie i krásu!

S jeseňou prichádza čas drsného fitnes trénera, ktorý vie dohnať až k slzám, ale jeho výsledky rozhodne stoja za to! Výrazne aromatický chren obsahuje vitamíny A, B, C, E, bielkoviny, sacharidy, vlákninu, tuk, železo, horčík, vápnik, draslík, fosfor, zinok, selén, sodík, meď, luteín, betakarotén, omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, kyselinu listovú a kyselinu pantoténovú. Má antiseptické a antibiotické účinky. Výrazne podporuje obranyschopnosť. Bunky chráni pred voľnými radikálmi. Pôsobí ako prevencia pred vznikom rakoviny a kardiovaskulárnymi ochoreniami. Prečisťuje krv a zvyšuje krvný tlak. Znižuje vysoký cholesterol z krvi. Udržiava pevné a čisté cievy. Očisťuje dýchací systém od hlienov. Prečisťuje močové cesty a obličky, lieči ich zápaly. Podporuje odvodňovanie nadbytočnej vody. Zlepšuje trávenie, vyprázdňovanie, eliminuje plynatosť. Pomáha pri chudnutí – zrýchľuje metabolizmus, pálenie podkožného tuku a tuku v potrave. Pôsobí proti migréne a bolestiam hlavy. Dodáva organizmu energiu. Zvyšuje pozornosť a pamäť.

Cviklovo-chrenová nátierka

Potrebujeme: 2 cvikle, ½ čerstvého chrenu, 150 g taveného syru, 40 g masla, 50 najemno nastrúhaného parmezánu, mletú rascu, čerstvú pažítku, bylinkovú soľ, citrónovú šťavu

Postup: Domäkka uvarenú ešte teplú cviklu rozmixujeme v mixéri. Pridáme tavený syr, maslo, parmezán, rascu, bylinkovú soľ a vymixujeme na hladký krém. Vyberieme z mixéru a v miske do zmesi vidličkou zľahka vmiešame nadrobno nakrájanú čerstvú pažítku a dochutíme citrónovou šťavou. Zmes natrieme na pečivo a navrch nastrúhame vrstvu čerstvého chrenu.

V znamení oranžovej

Ďalšia oranžová zelenina, na ktorú by sme popri tekvici na jeseň rozhodne nemali zabúdať, je mrkva. Obsahuje vitamíny A, B, C, D, E, H a K, betakarotén, vlákninu, bielkoviny, sacharidy, vápnik, kremík, horčík, draslík, železo, zinok, fosfor, sodík a síru. Chráni pred voľnými radikálmi, vďaka čomu vypudzuje toxické látky z tela. Pôsobí preventívne pred vznikom rakoviny, eliminuje bujnenie rakovinových buniek. Takisto je prevenciou pred kardiovaskulárnymi ochoreniami, posilňuje srdcovocievny systém. Znižuje vysoký cholesterol v krvi. Napomáha správnemu tráveniu a pravidelnému vyprázdňovaniu, pôsobí proti zápche. Je účinná pri kožných ochoreniach. Má pozitívny účinok na zrak. Podporuje pevnosť kostí a zubov. Dodáva pokožke pevnosť, spomaľuje procesy starnutia.

Cviklovo-mrkvový bezlepkový koláč

Potrebujeme: 2 cvikle, ½ čerstvého chrenu, 150 g taveného syru, 40 g masla, 50 najemno nastrúhaného parmezánu, mletú rascu, čerstvú pažítku, bylinkovú soľ, citrónovú šťavu

Postup: Domäkka uvarenú ešte teplú cviklu rozmixujeme v mixéri. Pridáme tavený syr, maslo, parmezán, rascu, bylinkovú soľ a vymixujeme na hladký krém. Vyberieme z mixéru a v miske do zmesi vidličkou zľahka vmiešame nadrobno nakrájanú čerstvú pažítku a dochutíme citrónovou šťavou. Zmes natrieme na pečivo a navrch nastrúhame vrstvu čerstvého chrenu.

Kapusta nielen v kapustnici

V decembri v našich zemepisných šírkach toho veľa pod holým nebom nedopestujeme. Preto si dožičme vo vianočnom období štedrú vitamínovú nádielku v podobe kyslej kapusty. Najlepšie je jesť ju v surovom stave, pretože surová kvasená kapusta obsahuje dvakrát viac vitamínu C ako je obsiahnuté v citróne. Taktiež obsahuje vitamín B12, zvaný kobalamín, ktorý má priaznivé účinky na nervovú sústavu a mozog, odbúrava stres a zmierňuje depresie. Pri pravidelnej konzumácii kapusta posilňuje imunitu, pomáha pri prechladnutiach, má protirakovinové účinky. Pôsobí ako prevencia Alzheimerovej choroby. Pozitívne vplýva na činnosť mozgu a svalov. Pomáha pri demencii. Chráni pred srdcovými ochoreniami. Znižuje vysoký krvný tlak. Účinne pôsobí pri ateroskleróze. Pozitívne vplýva na správnu zrážanlivosť krvi. Prečisťuje tráviacu sústavu, pomáha udržiavať v črevách zdravú mikroflóru. Zmierňuje pálenie záhy. Pomáha pri chronickej zápche. Podporuje správne fungovanie metabolizmu a redukciu hmotnosti. Zabraňuje ukladaniu tukov na vnútorných orgánoch. Chráni pred sivým zákalom. Pomáha pri osteoporóze. Dôležitá pri tvorbe bunečných membrán, nápomocná pri divertikulóze. Má priaznivý vplyv pri diagnóze cukrovky. Pomáha pri liečení žalúdkových  a dvanástnikových vredov, liečbe hemoroidov. Spomaľuje procesy starnutia. Dokonca odborníci na výživu z londýnskej univerzity tvrdia, že kyslá kapusta je účinné afrodiziakum.

Cviklovo-kapustový šalát

Potrebujeme: 500 g čerstvej cvikle, 300 g kyslej kapusty, 2 PL nastrúhaného chrenu, 2 menšie cibule, 1 kyslú smotanu, 2 PL bieleho jogurtu, soľ, čierne mleté korenie

Postup:Z kapusty vytlačíme prebytočnú šťavu a nakrájame ju na menšie kúsky. Cviklu a cibuľu nastrúhame nahrubo a chren najemno. Všetko dobre vymiešame spolu so smotanou a bielym jogurtom. Dochutíme soľou a korením. Výborne sa hodí k rybe ako alternatíva k zemiakovému šalátu s majonézou.

    Leave a Reply