Zdravie a krása

AM Molet

30. septembra 2021

Rozhovor: Anna Merková

 Jej obchod AM Molet je úspešne už vyše dve desaťročia nielen neodmysliteľnou súčasťou Špitálskej ulice v Bratislave, ale predovšetkým symbolom kvality, originality a osobného prístupu v móde určenej pre plnoštíhle dámy a pánov. Naše hlavné mesto i ostatné kúty Slovenska oblieka do krásy a nesmierne ju to baví – podnikateľka a milovníčka módy Anna Merková.

Čo vás priviedlo k podnikaniu v oblasti módy s nadmernými veľkosťami?

K móde som mala vždy blízko, nakoľko ma odjakživa fascinovala. A pociťovala som nedostatok tohto typu sortimentu na našom trhu. Chcela som byť podnikateľsky samostatná a rozhodla som sa uspokojiť práve tento typ zákazníkov.

Aká bola oproti tomu vtedajšia situácia v zahraničí? Vyštudovali ste zahraničný obchod, bol pre vás inšpiráciou?

Určite áno. V 90. rokoch u nás začali zanikať v podstate všetky výroby, a tak to bola pre mňa, vďaka môjmu štúdiu, výzva využiť moje poznatky v praxi. Bez váhania som začala obchodovať so zahraničím, keďže ako som spomínala, u nás výrobcovia nadmerných veľkostí neboli.

 Ako sa odvtedy zmenila situácia na našom módnom trhu?

Dnes už určite nie je taká situácia s nedostatkom aká bola kedysi, je to možno práve naopak…

Dnes je naozaj dostatok akéhokoľvek tovaru, vrátane nadmerných konfekčných veľkostí, rozdiel ale bude zrejme v kvalite…

Presne tak. Dnes už nie je problém kúpiť si oblečenie nadmerných veľkostí kdekoľvek. Na trhu je však veľká záplava nekvalitných materiálov, ktoré môžu na pohľad vyzerať pekne, ale zákazníkom dlho slúžiť nebudú. Ja sa celý život usilujem ísť práve opačným smerom a kvalita je u mňa na prvom mieste. A zároveň sa snažím udržať pre zákazníkov cenovú dostupnosť a originalitu. Modely mám poväčšine len po jednom kuse, nikdy nie dvojmo. Takže sa nikdy nestretnú dve kamarátky, ktoré u mňa nakupovali, v tom istom.

 Okrem kvality vaši zákazníci istotne oceňujú aj váš individuálny prístup ku každému jednému z nich. Každému, kto k vám príde vy sama osobne veľmi rada poradíte s výberom. Je to tiež to, čo vás vo vašej práci napĺňa?

Bez živého kontaktu so zákazníkmi si svoju prácu neviem predstaviť. Osobný a seriózny prístup je nadovšetko. Pokladám za „povinnosť“, hoci pre mňa je to radosť byť na prevádzke a komunikovať s klientmi. Túto časť práce dokonca vnímam a užívam si viac z ľudského ako z podnikateľského hľadiska. V konečnom dôsledku sa to ale krásne spája a odzrkadlí sa to aj na spokojnosti zákazníkov. Vďaka individuálnemu prístupu som napríklad mnohých naučila nenosiť len čiernu alebo tmavé farby. A keď sa ku mne zákazníci vracajú, to je pre mňa najväčšia odmena.

 Nájdu sa niekedy aj „tvrdohlavci“, ktorí si nechcú dať poradiť? Čo potom s nimi?

Samozrejme, sú aj takí, ale vždy sa nájde spôsob, ako si s nimi poradím. (smiech) Každého zákazníka sa ale najskôr opýtam, či k nemu môžem byť kritická. A keď mi to dovolí, nie je cesty späť… (smiech) Ono je to o tom, že každý sa chce páčiť sám sebe a aj okoliu. Takže zatiaľ každý „tvrdohlavec“ zmäkol, a aj keď nie hneď, tak na druhý deň určite a vrátil sa… (smiech)

Takže musíte byť niekedy aj psychológom…

Jasné, bez toho to nejde!

Odkiaľ predovšetkým dovážate svoj tovar?

Dovážam najmä zo Škandinávie, z Nemecka, či Francúzska. Sú to krajiny, ktoré majú veľký zmysel pre zaujímavé strihy, nehovoriac o spomínanej kvalite materiálov, na ktorej si dávajú veľmi záležať, takže sa nemusím ničoho obávať. Ich konfekcie mi niečím zakaždým vyrazia dych.

 Zvyknete aj sama cestovať na obchodné nákupy?

Na nákupy cestujem pravidelne. Stretnem na nich vždy veľmi veľa milých ľudí. Ale nie je to, žiaľ, dovolenka. Je to krásne a môže to znieť ako sen, celé dni nakupovať, ale je to zároveň aj náročné a vyčerpávajúce, pretože som zodpovedná za to, čo prinesiem svojim zákazníkom a či sa im to bude páčiť.

 Nakupujete aj od slovenských výrobcov?

Určite by som sa tomu nebránila, keby sa na slovenskom trhu obnovila výroba a objavil by sa výrobca, ktorý by ma oslovil svojou kvalitou, dobrou cenou a serióznym prístupom.

 Móda je živá a neustále sa vyvíja spolu so životom spoločnosti. Zmenil sa aj pohľad Slovákov na módu?

Slovenský zákazníci sa dnes oveľa viac zaujímajú o mladistvejšie, odvážnejšie a farebnejšie návrhy a nie až tak o úplnú klasiku, pokiaľ to nevyžaduje ich pracovná pozícia alebo daná príležitosť, na ktorú si oblečenie kupujú. Celkovo ale dominuje snaha o originalitu.

 Ponúkate aj zákazkové šitie – je oň u nás záujem? Chodia za vami klienti so svojimi návrhmi?

V porovnaní s minulosťou je dnes o zákazkové šitie menší záujem ako kedysi, nakoľko existujúce návrhy dokážu uspokojiť aj náročných klientov. Väčšinou sa týka spoločenskej módy, najčastejšie chodia svadobné mamy. Nechodia ale so svojimi návrhmi, všetko nechajú vždy na mňa, vrátane navrhovania. Dnes mnohí takisto využívajú naše služby úpravy a opravy odevov, ktoré takisto ponúkame.

 Chodí k vám nakupovať viac žien alebo mužov?

Gro nakupujúcich tvoria ženy. Ak by sme to mali vyjadriť percentami, tak by to bolo asi 80 % žien a 20 % mužov. Tí svojim ženám odobrujú nákupy svojou prítomnosťou, láskou a hlavne financiami.

 Záujem o váš tovar dokazuje, že aj ľudia plnších tvarov sa prirodzene chcú obliekať pekne a štýlovo, nie každý ale presne vie, čo mu pristane. Čo by malo byť pri výbere najdôležitejšie.

Najdôležitejšie je poznať svoju správnu veľkosť, čo niektorí zákazníci nevedia. A tak sa potom stáva, že sa chcú zmestiť do menších čísel, alebo si naopak chcú kúpiť zbytočne väčšie veľkosti. Je to aj vplyvom toho, že sú dezorientovaní veľkosťami výrobkov z lacných obchodov. Pritom práve správna veľkosť dokáže urobiť s výsledným dojmom hotové divy. Aj kvôli tomu je v našom obchode dôležitý osobný prístup ku každému zákazníkovi, ktorým ich dokážem správne usmerniť. Keď klient svoju veľkosť pozná, nie je problém, poslať mu potom zásielku aj na dobierku. Posielame po celom Slovensku.

 

Prezradíte nám aj nejaké užitočné triky na optické zoštíhlenie postavy?

To je individuálne, pretože záleží od typu postavy. Preto rovnako, ako je dôležité poznať svoju veľkosť, je dôležité poznať aj svoj typ postavy a tomu prispôsobiť výber. Určite je ale vhodné vrstvenie, čím nemyslím volán na volán, ale rôzne komplety. Napríklad na vyšších postavách krásne vyniknú trojkombinácie. Ďalej sú veľmi vhodné priliehavé, voľne padajúce strihy a kombinovanie dvoch – troch farieb.

Aké sú aktuálne trendy? Čo sa napríklad bude nosiť toto leto?

Módne trendy sa v určitých cykloch opakujú, pričom sa ale menia materiály, farby, či vzory. Túto sezónu určite nebudú chýbať kvety a najmä maximálna farebnosť. Trendom oblečenia tohto leta je veselosť, má podčiarknuť dobrú náladu. V popredí bude jabĺčkovo-zelená a žltá farba. Obe možno skvelo zladiť s čiernou.

Je niečo, čo by sme si pri oblejších tvaroch obliekať nemali?

Neúmerne napasované veci. Každé oblečenie treba vždy voliť adekvátne, aby opticky formovalo postavu a neodhaľovalo to, čo sa klient usiluje skryť.

 Čo pre vás móda znamená dnes? Baví vás ešte tak ako na začiatku?

Móda je neoddeliteľnou súčasťou môjho života. Takže áno, baví ma tak ako na začiatku a možno ešte viac, pretože dnes je v nej nekonečno možností. Je to nesmierne dynamický sektor. Už teraz pripravujem kolekciu na budúce leto!

 Netrpíte niekedy „profesionálnou deformáciou“ – že sledujete, čo majú ľudia na sebe oblečené a ako im to pristane-nepristane, keď idete napríklad po ulici?

Rozhodne si to všímam. Som v tomto smere poriadne „deformovaná“ a niektorým by som najradšej strčila do ruky moju vizitku… (smiech)

 Ako sa zmenil váš vkus pri vlastnom obliekaní – spomeniete si na nejaké výstrelky, ktoré dnes nechápete, ako ste si ich kedysi mohli obliecť?

To je vždy generačná záležitosť – každá generácia sa vždy neskôr pozerá do fotoalbumu a čuduje sa a smeje na tom, ako mohla niečo také nosiť. Ja osobne takto spomínam na nohavicové sukne – širokánske obrovské gate z tvrdého materiálu, ktoré stáli ako plech  a krymplenové modely 80. rokov…

 Ktorý štýl je vám najbližší dnes?

Závisí od príležitosti, ale vždy si obliekam len to, v čom mi je pohodlne a čo vyjadruje moju osobnosť. Na každodenné nosenie mám najradšej športovo-elegantný štýl a prírodné materiály, svetlé farby. Na spoločenské udalosti sú to zase jednoduché elegantné puzdrové šaty, doplnené šperkom.

 Existuje niečo, čo by ste si nikdy neobliekli?

Nikdy nehovor nikdy. (smiech)

 Nakupujete si oblečenie aj v iných obchodoch, alebo nosíte predovšetkým kúsky, ktoré pochádzajú z vašej predajne?

Nosím vždy len to, čo sama ponúkam vo svojom obchode. Nikdy nenakupujem inde.

 Aký veľký šatník máte doma? Máte u seba druhý obchod?

Šatník mám veľký, ako každá žena, ale je praktický a hoci ho pravidelne zásobujem, tak ho aj pravidelne pretrieďujem a oblečenie darujem. Nakoľko mám pracovné kontrakty dvakrát do roka a vždy príde nová kolekcia, tak si z každej vždy niečo vyberiem. Takže minimálne desať nových modelov mám každý rok doma. Ale druhý obchod doma nemám, nemám tam svoj sklad. (smiech)

 Pekného oblečenia, zrejme nikdy nie je dosť. Súhlasíte?

Na 100%! Každý človek je osobitý a prezentuje sám seba aj formou oblečenia. A pekných stránok nás samých je nekonečno.

 

Napísala: ZunaS
Archív: Magická žena júl - september 2020